Przedstawiam tutaj zbiór reguł umieszczonych w książce Head First Wzorce Projektowe. Nie zamierzam dodawać tutaj opisu kolejnych wzorców, ponieważ w Internecie jest już tego nadto. Kolejne reguły będą się pojawiały wraz z postępem w czytaniu książki.
1. Wprowadzenie do wzorców projektowych (wzorzec Strategia)
Hermetyzuj co się zmienia
Przedkładaj kompozycję nad dziedziczenie
Koncentruj się na tworzeniu interfejsów, a nie implementacji
2. Jak sprawić, by Twoje obiekty były zawsze dobrze poinformowane (wzorzec Obserwator)
Staraj się tworzyć projekty, w których pomiędzy współdziałającymi obiektami występują luźne powiązania
3. Dekorowanie obiektów
Klasy powinny być otwarte na rozbudowę, ale zamknięte na modyfikacje
4. Wzorzec fabryka
Uzależniaj kod od abstrakcji, a nie od klas rzeczywistych
7. Wzorzec Adapter i Fasada
Rozmawiaj tylko z najbliższymi przyjaciółmi
8. Wzorzec Metoda Szablonowa
Nie dzwoń do nas, my zadzwonimy do ciebie (klasy nadrzędne wołają klasy podrzędne, a nie odwrotnie)
9. Wzorce Iterator i Kompozyt
Klasa powinna mieć tylko jeden powód do zmian (nie dotyczy wzorca Kompozyt)