Head First Wzorce Projektowe (wydanie II) – reguły zamieszczone w książce

Przedstawiam tutaj zbiór reguł umieszczonych w książce Head First Wzorce Projektowe. Nie zamierzam dodawać tutaj opisu kolejnych wzorców, ponieważ w Internecie jest już tego nadto. Kolejne reguły będą się pojawiały wraz z postępem w czytaniu książki.

1. Wprowadzenie do wzorców projektowych (wzorzec Strategia)

Hermetyzuj co się zmienia

Przedkładaj kompozycję nad dziedziczenie

Koncentruj się na tworzeniu interfejsów, a nie implementacji

2. Jak sprawić, by Twoje obiekty były zawsze dobrze poinformowane (wzorzec Obserwator)

Staraj się tworzyć projekty, w których pomiędzy współdziałającymi obiektami występują luźne powiązania

3. Dekorowanie obiektów

Klasy powinny być otwarte na rozbudowę, ale zamknięte na modyfikacje

4. Wzorzec fabryka

Uzależniaj kod od abstrakcji, a nie od klas rzeczywistych

7. Wzorzec Adapter i Fasada

Rozmawiaj tylko z najbliższymi przyjaciółmi

8. Wzorzec Metoda Szablonowa

Nie dzwoń do nas, my zadzwonimy do ciebie (klasy nadrzędne wołają klasy podrzędne, a nie odwrotnie)

9. Wzorce Iterator i Kompozyt

Klasa powinna mieć tylko jeden powód do zmian (nie dotyczy wzorca Kompozyt)